Nemi betegségek
STD (Sexually Transmitted Diseases)
STI (Sexually Transmitted Infections)

A felnőtt lakosság körében igen gyakori megbetegedésről van szó, és az életmódbeli és a szexuális szokások változásai miatt gyakoriságuk növekszik.

Nőknél azonban anélkül is kialakulhat hüvelyfertőzés, hogy nemi kapcsolata legyen, ugyanis a hüvelyflóra felborulásával (amit okozhat antibiotikum, ill. fogamzásgátló szedése, szoros alsóruházat, túlzásba vitt tisztálkodás, hüvelyöblögetés) különböző baktériumok vagy gombák szaporodhatnak el, így folyás alakul ki.

A nemi betegségek természetéből adódóan azonban a kivizsgálásuk és kezelésük az esetek nagy többségében a pár mindkét tagját érinti, és a felírt kezelést is mindketten meg kell kapniuk. Ezen idő alatt óvszer használata javasolt. A folyamatot általában követi az ellenőrző vizsgálat, és csak a gyógyulást követően szabad elhagyni az óvszert.

A túlzásba vitt tisztálkodási szokások részeként vannak olyan nők, akik a tejsavas folyadékokkal a hüvelyi irrigálást gyakran végzik. Ennek eredményeképpen túlságosan elszaporodnak a normál hüvelyflórát alkotó Lactobacillus fajok, és a gombásodásra jellemző tünetek alakulnak ki: viszketés, fájdalmas együttlét, fehér, sűrű folyás.

Az egyik leggyakoribb nőket érintő nemi betegség, a kórokozó általában a Candida albicans.  Sokszor a hüvelyflóra felborulásával (amit okozhat antibiotikum, ill. fogamzásgátló szedése, szoros alsóruházat, túlzásba vitt tisztálkodás, hüvelyöblögetés) van összefügésben. Ez a betegség túrós, fehér folyással jár, sokszor nemi részen lévő pirosodás, fájdalom, vizelési panasz is jelen van, gyorsan kezdődik. A típusos klinikai kép vizsgálatkor sokszor egyértelművé teszi a diagnózist és a kezelést is, ilyenkor nem szükséges a tenyésztés levétele. Azonban a visszatérő gombás fertőzés már nem biztos, hogy ennyire egyértelmű tünetekkel jár, ilyenkor ajánlott tenyésztés céljából mintát venni, ill. a kezelés is elhúzódóbb.

A hüvelyfolyás leggyakoribb oka a bakteriális fertőzés. Ilyenkor az egészséges baktériumflóra megváltozik, elszaporodnak a kórokozó baktériumok: Gardnerella fajok, Streptococcus fajok, E.coli, Staphylococcus fajok, Mobiluncus fajok, Bacteriodes fajok. Ezt a folyamatot többféle tényező okozhatja: antibiotikum, ill. fogamzásgátló szedése, túlzásba vitt tisztálkodás, hüvelyöblögetés, tampon használata, IUD viselése (méhen belüli fogamzásgátló eszköz), fokozott szexuális aktivitás, terhesség, egyéb nemi betegség. Jellemző tünete a szürkésfehéres, bűzös folyás. Kezelését illetően lehetőség van külső és belső kezelésre is, azonban a kezelést követően mindig gondot kell fordítani a hüvely normál flórájának helyreállítására. A bakteriális hüvelyfertőzés rettegett szövődménye terheseknél a koraszülés, mely a betegség felkúszó jellegéből adódhat, ezért a várandós nőknél erre különösen figyelni kell.

Nőket és férfiakat egyaránt érintő betegségről van szó, mely az esetek egy részében nem okoz panaszt. A Chlamydia trachomatis a kórokozó, tünetei a fehéres folyás, vizelési panasz, nőknél alhasi fájdalom. Mindkét nemnél felkúszó fertőzésként okozhat szövődményeket: nőknél a méh, a petevezetékek, petefészkek, és a kismedencét érintő gyulladást, férfiaknál prosztata, here, mellékhere gyulladást. Ezen szövődmények miatt mindkét nemnél meddőséget is okozhat a Chlamydia fertőzés, amennyiben nincs megfelelően kezelve. Laboratóriumi tesztekkel a fertőzés kimutatása után célzott antibiotikumos belső kezelés szükséges, ill. a gyógyult állapot ellenőrzésére is szükség van. Hosszú távú szövődménye lehet a Chlamydia fertőzésnek néhány ízületet érintő gyulladás, de időnként minden nemi fertőzéses előzmény nélkül is kezdődhet a Chlamydia okozta ízületi gyulladás, ilyenkor a reumatológus kéri ezen kórokozó szűrését.

A hüvely hámjának és a húgyutaknak egy ritkább fertőzése, egy egysejtű élőlény, a Trichomonas vaginalis okozza, gyakran társul egyéb bakteriális fertőzéssel. Bűzös folyással, gyakori vizelési panasszal, viszketéssel, fájdalmas együttléttel jár. Belső és külső kezelésre egyaránt lehetőség van.

Az egészséges hüvelyflórában és húgycsőhámban néhány fajtájuk megtalálható, azonban vannak olyan törzseik, melyek elszaporodva biztosan betegséget okoznak, és kezelni kell őket. Férfiaknál húgycsőfolyást, vizelési panaszt, makk bőrén gyulladásos tüneteket okozhatnak. Nőknél gennyes, bakteriális folyást okozhatnak oly módon, hogy felborítják az egészséges hüvelyflórát. Mindkét nemnél felkúszó fertőzést (méh, a petevezetékek, petefészkek, kismedencét érintő gyulladás, férfiaknál prosztata, here, mellékhere gyulladás alakulhat ki), ill. krónikus húgycsőgyulladást okozhatnak. Laboratóriumi tesztekkel a fertőzés kimutatása után célzott antibiotikumos belső kezelés szükséges, ill. a gyógyult állapot ellenőrzésére is szükség van.

Klasszikus nemi betegség, a Neisseria gonorrhoeae baktérium a kórokozó. Gyorsan kialakuló, férfiaknál gennyes húgycsőfolyással, nőknél gennyes hüvelyfolyással jár, de nőknél nem mindig ilyen feltűnő a tünet, és ha nem fordul orvoshoz, átalakulhat tünetszegény betegséggé, mindeközben viszont a fertőzés tovább zajlik.  Mindkét nemnél felkúszó fertőzést (méh, a petevezetékek, petefészkek, kismedencét érintő gyulladás, férfiaknál prosztata, here, mellékhere gyulladás alakulhat ki), ill. krónikus húgycsőgyulladást okozhat. Magyarországon ezen betegséget a nemi betegség ambulancián kezelik, kötelezően bejelentendő betegség, a szexuális partnerek értesítése, vizsgálata kötelező. Laboratóriumi tesztekkel a fertőzés kimutatása után célzott antibiotikumos belső kezelés szükséges, ill. a gyógyult állapot ellenőrzésére szintén kötelező. A gonorrhoeas fertőzések a szexuális szokások változásának, a határok megnyitásának, a szexturizmus terjedésének köszönhetően egyre gyakoribb, és egyre több a Távol-Keletről behurcolt antibiotikum-rezisztens Gonorrhoea törzs, mely a jövőben egyre nagyobb problémát fog okozni.

Gyakori, mindkét nemet érintő, HSV (Herpes Simplex Vírus) 1-es és 2-es típusa okozta megbetegedés. A fiatal felnőtt lakosság kb. 20-30%-a fertőződött a vírussal, azonban nagy részüknél nem okoz tüneteket, vagy nem okoz visszatérő tüneteket, nem tud róla, azonban a vírust ürítheti, tehát fertőz. Típusos tünetei friss fertőzés esetén a fájdalmas, vörös alapú apró hólyagok, vagy a hólyagok talaján kialakult fájdalmas, felszínes apró sebek, lágyékhajlatban megnagyobbodott, fájdalmas nyirokcsomók, kísérheti láz, elesettség.  A visszatérő, kiújuló nemi herpesz már nem jár ilyen látványos tünetekkel, inkább csak a hólyagok vagy sebek láthatóak. Belső, vírus ellenes kezelésre van szükség, azonban a gyakran visszatérő esetekben fenntartó kezelésre van szükség, melyet a páciens 1,5-2 évig szed.

más néven: anogenitális szemölcs (Condyloma acuminatum)

Rendkívül gyakori megbetegedés, a felnőtt lakosság Magyarországon erősen átfertőzött, de leginkább a fiatal, párkereső korosztály betegsége. A HPV (Human Papilloma Vírus) 6- os és 11-es típusa okozza az esetek nagy többségében. Ezek nem a rákot okozó típusok, azonban ez a fajta szemölcs nagyon sok kellemetlenséget tud okozni egy szexuálisan aktív embernek, ugyanis igen könnyen átadható a partnernek, és nem lehet ellene védekezni óvszerrel, hiszen nemcsak az óvszerrel fedett részeken lehet, hanem a teljes nemi részen és környékén is (has, lágyékhajlat, combok, herezacskó). A kezelése és a gyógyulás nem mindenkinél zajlik gyorsan és egyszerűen, ill. az is nehezíti ezt a folyamatot, hogy nincs speciális gyógyszere. A kezelés a külső roncsolásból/eltávolításból áll, mely lehet fagyasztás, ecsetelés (melynek során olyan anyaggal kenjük be a szemölcsöt, mely megöli a vírussal fertőzött sejteket), ill. sebészi eltávolítás (szikével vagy lézerrel vagy ún. elektromos készülékkel, kauterrel). Amennyiben nagyon rossz gyógyhajlamot mutatnak a szemölcsök, vagy igen gyors ütemben szaporodnak, lehetőség van az immunrendszer működését segítő tablettát szedni. A nemi szemölcs esetében van egy speciális eljárás, a védőoltás, mely az újrafertőződést gátolja meg, de egyes megfigyelések szerint a gyógyulásban is segít, azonban ennek megerősítésére még további felmérések szükségesek.

(Molluscum contagiosum)

Kórokozója a poxvírus, felnőttek esetében szexuális úton, gyermekek esetében bőr-bőr kontaktussal terjed. Nincs speciális gyógyszere, kezelése a külső roncsolásból/eltávolításból áll, mely lehet fagyasztás, ecsetelés (melynek során olyan anyaggal kenjük be a szemölcsöt, mely gyulladást hoz létre a bőrön, és olyan immunválasz indul be, melynek során elpusztul a szemölcs), ill. lekaparása egy speciális késsel. Amennyiben nagyon rossz gyógyhajlamot mutatnak a szemölcsök, vagy igen gyors ütemben szaporodnak, lehetőség van az immunrendszer működését segítő tablettát szedni.

A makk bőrének és esetleg a ráhajló fityma résznek a gyulladása, melynek sokféle oka lehet: anatómiai rendellenesség, túlzott tisztálkodás, allergia, cukorbetegség, fertőzés. A fertőzéses eredetű balanitisek leggyakoribb kórokozói a Streptococcus, Staphylococcus baktériumok, Candida gombák, HSV, HPV vírusok, ill. szinte az összes fent felsorolt kórokozó. Kezelésük nem minden esetben megoldott, sok esetben a fiziológiás sóoldattal való borogatás, enyhe fertőtlenítő szerek is sokat segítenek, de természetesen a célzott kórokozó elleni kezelés a legcélravezetőbb.

Allergiás eredet esetén a részletes anamnesis felvétel a legfontosabb, hogy esély legyen kideríteni az allergén forrását.

A nemi részen nem fertőző betegségek is okozhatnak tünetet, ezek nem tartoznak a nemi betegségek körébe, pl. Lichen sclerosus et atrophicus, Fix gyógyszerexanthema, Zoon balanitis, rosszindulatú bőrelváltozások.

Felkeresné rendelőnket? Tegye meg most!

Időpontot foglalok